BloggLuckan i Borgå

Ett öppet rum för alla.

By oktober 4, 2016 No Comments

ETT ÖPPET RUM FÖR ALLA.

Luckan i Borgå ligger belägen i Kulturhuset Grands utställningsaula. Det gamla gula huset invid torget i den historiska staden ser kanske stelt och formellt ut på utsidan men inne i huset och Luckan är alla välkomna.

Luckan i Borgå har blivit en mötesplats för folk i alla åldrar med olika slags bakgrunder. I huset träffas varje vecka ett tiotal olika föreningar, körer, dansgrupper, teatergrupper mfl för att öva eller hålla möten. I husets konsertsal ordnas det varje vecka evenemang av olika slag. I huset finns även kabinetter där privatpersoner och företag kan ordna möten, sammankomster eller fester. I husets nedre våning finns konstaulan där såväl professionella konstnärer som hobbykonstnärer erbjuds chansen att hålla utställningar gratis.

In till aulan kommer folk för att se på utställningar, för att läsa tidningar, för att hålla möten, sitta och jobba med sin dator eller bara för att komma in och prata en stund. Vissa kommer in för att köpa biljetter eller ta reda på vad som är på gång i Borgå. Vissa av kunderna som kommer in och köpa biljetter har aldrig hört om Grand och att det ordnas evenemang där medan andra kunder som kommer in på evenemang aldrig hört talas om Luckan. Grand-verksamheten och Luckan-verksamheten stöder och kompletterar på så vis varandra.

Vissa av våra kunder kommer in dagligen för att läsa tidningar, andra kommer in varje vecka för att se om vi fått in någon ny bok eller CD-skiva. För ungdomar, personer med invandrarbakgrund eller folk som är nya i staden är Luckan ett av de ställen där det är okej att komma in och sitta en stund eller fråga om något man funderar på. Stamkunder finns det också gott om, t.ex. Anna-Lisa 93år som kommer in två dagar i veckan samma tid bara för att prata med personalen och hämtar varje gång in godsaker åt oss.

I Luckan är det inte viktigast att alla möten och samtal leder till en bokning eller ett köp utan det viktiga är den personliga kontakten. Att man får sitta ner och prata med en person, att någon tar sig tid att leta upp information och ge råd om hur man skall göra eller vilken sittplats i en konsertsal som är bra. Ingen fråga är för liten och personalen försöker alltid ta sig tid att småprata lite med alla som kommer in. Det är den personliga kontakten som gör att kunderna känner sig välkomna och gärna kommer tillbaka.