[vc_row type=”in_container” full_screen_row_position=”middle” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” overlay_strength=”0.3″][vc_column column_padding=”no-extra-padding” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ width=”1/1″ tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default”][image_with_animation image_url=”18245″ alignment=”” animation=”Fade In” box_shadow=”none” max_width=”100%”][/vc_column][/vc_row][vc_row type=”in_container” full_screen_row_position=”middle” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” overlay_strength=”0.3″][vc_column column_padding=”no-extra-padding” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ width=”1/1″ tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default”][vc_column_text]
Inspirationsdag om finansiering på Kabelfabriken
Den 17 november ordnade Creative Lenses en inspirationsdag om finansiering under namnet “Funding Alternatives”. Creative Lenses är ett fyraårigt EU-projekt (2015-2019) vars mål är att hjälpa konstnärliga och kulturella organisationer att utveckla sina affärsmodeller och sin långsiktiga samt innovativa kapacitet, för att på det sättet göra dem mera långlivade och motståndskraftiga. Tanken är att man inom projektet kunde presentera samt utveckla affärs- och finansieringsmodeller som skulle vara rätt enkla för andra organisationer att kopiera. Projektet har 13 samarbetspartners i 9 europeiska länder, varav Kabelfabriken är en.
Den första talaren var Bart Van Der Roost, en holländare med bakgrund som proffsmusiker men med senare examen i business administration. Han poängterar att “every successful artist is an entrepreneur”, och att alla måste förstå sig på finansieringen av sin konst. En annan viktig poäng han tog upp var att man måste kunna se sina egna svagheter och samarbeta med sådana som har de styrkor man själv saknar. Finansieringstips: askthevc.com och investeurope.eu
En annan inspirerande talare var Kabelfabrikens VD Kai Huotari som funderade på hur man gör då ens affärsmodell är starkt bunden till en lokal som redan är till bredden full med verksamhet. Hur växer man då? En tanke är att man borde veta vilka ens kunder är – vad är det de önskar? Ifall man vet vilka som besöker ens lokaler är det också enklare att erbjuda rätt tjänster vid rätt tidpunkter. Lite liknande tankar men ur ett annat perspektiv hade Meena Kaunisto från Finlandsinstitutet i Paris. När man har fina centrala utrymmen men de inte utnyttjas optimalt och när det är många som går förbi utan att veta vad institutet har att erbjuda. Hur gör man då? Man erbjuder två unga, hippa killar som enligt hörsägen gör stans bästa kaffe, att öppna café i ens utrymmen. Plötsligt fylls lokalen av de mest oväntade besökare som samtidigt får sig en dos av Norden – musikaftnar, utställningar, designbutik mm. Hennes hälsning var: “What does the world need? Communication & Dialogue” och “Remember to surprise your audience”.
En av de mest fantastiska historierna var nog ändå den om Telliskivi i Tallinn. Ett nedgånget industriområde i centrala Tallinn där man inte vågade röra sig efter mörkrets infall. Grundaren Jaanus Juss berättade om hur de förvandlat området till ett levande kulturcentrum. Säkert värt ett besök!
Som Paul Bogen, projektansvarige för Creative Lenses sammanfattade det: En av de viktigaste frågor att kunna svara på med tanke på att kunna utvecklas är “Why does your organisation exist?”. I en non-profit organisation är det oftast endast en tredjedel av de anställda och två tredjedelar av organisationernas ledare som kan svara på frågan! Kanske det är en bra fråga att börja med.
24.11.2016 Titti Schulman / Luckan
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]